Mehdi Moradi; mohammad ali fallahi; Zohre Soltanian
Abstract
مدیران شرکتها تلاش میکنند از طریق مدیریت سود، رشد سودآوری شرکت را به گونهای نشان دهند که باعث افزایش سطح بازده مورد انتظار شود. مهمترین ابزاری که برای این منظور استفاده ...
Read More
مدیران شرکتها تلاش میکنند از طریق مدیریت سود، رشد سودآوری شرکت را به گونهای نشان دهند که باعث افزایش سطح بازده مورد انتظار شود. مهمترین ابزاری که برای این منظور استفاده میکنند اقلام تعهدی است. تحقیقات انجام شده در مورد مدیریت ( دستکاری) سود در شرایط مختلف نشان میدهد مدیران به صورت فرصت طلبانه بر سود خالص مدیریت میکنند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر چرخههای بازار سهام بر واکنش سرمایهگذاران نسبت به تغییرات غیرمنتظره اقلام تعهدی است. به این منظور بازار سهام ایران را در فاصله سالهای 83-1380 به سه چرخه یعنی زمانی که قیمت سهام افزایش قابل ملاحظه دارد، زمانی که قیمتها افزایش اندکی دارد و زمانی که قیمت سهام رشد متوسطی دارد تقسیم کرده و عکس العمل سرمایهگذاران در نمونه 66 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در این سه دوره مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج بیانگر این است که مدیریت سود شرکتها نمیتواند عامل بازدارندهای در نحوه سرمایهگذاری افراد باشد و هم چنین شرایط بازار و وجود سرمایهگذاران حرفهای و غیرحرفهای تاثیر به سزایی در این امر ندارد.